Support

Ni är välkomna att kontakta oss om ni har problem med att hitta material, öppna pdf-filer eller liknande.
Om ni ringer så gör det när ni sitter vid en dator och inte är stressade eller precis på väg till en lektion. Mejl har fördelen att det går att skicka direktlänkar och filer för snabb problemlösning. Vi brukar vara snabba att svara på mejl.
Tord Eriksson[email protected] eller 031-340 99 90​​​​​​​
Telefontid: vardagar 10.00 -12.00, 13.00 -17.00
Org.nr 556475-5360
EU VAT SE556475536001
Bankgiro 5413-6866
Plusgiro 4798371-3
BIC(Swift) NDEASESS
IBAN SE86 9500 0099 6026 4798 3713

Problem med Webbläsare eller pdf-fil

De allra flesta tekniska problemen har att göra med webbläsaren. Upplever man problem med pdf-filerna rekommenderar vi generellt att man högerklickar på länken till pdf-filen och väljer att spara ner filen till datorns hårddisk (se bild nedan). Därefter öppnar man den nersparade filen med Adobe Reader istället för att öppna den via webbläsaren. Att prova med en annan webbläsare kan också vara ett alternativ.  
safarisafari
safari

Länkar

Materialet levereras i PDF-format så för att kunna läsa och skriva ut sidorna så behöver man ha ett program som heter Adobe Reader installerat på sin dator. Det kan laddas hem från Adobes hemsida och är helt kostnadsfritt att använda.
Hämta Adobe Reader här.

Olika webbläsare

Normalt sett fungerar de allra flesta webbläsare problemfritt men ibland kan olika inställningar, plug-ins eller uppdateringar med mera ställa till det för användaren. Därför är det alltid en god idé att ha mer än en webbläsare installerad på sin dator. De allra flesta större webbläsarna erbjuder egna versioner för olika plattformar. Några av de vanligaste webbläsarna är:
Google Chrome
Internet Explorer
Mozilla Firefox
Safari
Opera

Datorns snabbminne - cacheminnet

Den nya versionen av nutidsfrågor läggs ut sent på söndag kvällar. Om det visar fel på hemsidan så är det högst sannolikt er webbläsares cacheminne som bråkar. Uppdatera sidan (dubbelpilen i webbläsaren eller F5 på tangentbordet) så ska webbläsaren läsa in sidan igen istället för att som den troligen har gjort visat sidan som den såg ut vid förra besöket. D.v.s den version av sidan som den då sparade i sitt cacheminne. Om det ändå inte hjälper med F5-tangenten så behöver datorns cacheminne troligen rensas. Det är inte särskilt svårt att rensa cacheminnet men om ni är osäkra så be er IT-ansvarige om hjälp. 

Utskriftsproblem

Har man problem med utskrifter så är det ofta teckensnitten som är problemet. Med många skrivare kan man komma runt såna problem genom att man väljer att skriva ut som bild istället för som text. Även om vi försöker så gott det går så är det ibland tyvärr svårt att hjälpa till med tekniska problem när man inte har den feldrabbade datorn framför sig. En god idé är därför, om man har möjlighet, att även testa från en annan dator. Skolans IT-ansvarige kan också vara en bra resurs att vända sig till.